Predstavme si, že okolo nás existuje nekonečne veľa ďalších svetov a vesmírov v ktorých žije nejaké naše ďalšie ja. A každé z týchto JA sa odlišuje tým, že v dôležitých momentoch spravilo iné rozhodnutie. Ktoré z týchto mojich ja má šťastnejší život? Kde som si vybral zle?

Presne tejto otázke sa venuje nový film Everythink everywhere all at once s úžasnou Michelle Yeoh. Tento film som si v priebehu minulého týždňa pozrel už dvakrát a pravdepodobne bude patriť k mojim najobľúbenejším filmom vôbec. Nie však pre svoj sci-fi príbeh, ktorý som opísal, ale pre citlivý obraz čínskej rodiny emigrantov. Filmov ktoré by vedeli takto presne zachytiť realitu je veľmi málo.

O filme

Na začiatok musím aspoň v skratke povedať, o čom ten film je. Rozpráva príbeh rodiny čínskych imigrantov v Amerike, manželov, ich dcéry - druhej generácie amerických Číňanov, a otca, ktorý sa za nimi presťahoval pre svoje zlé zdravie, ale od západnej kultúry nemôže byť viac vzdialený. Matka rodiny sa stane vyvolenou na to, aby zastavila zlo, ktoré sa šíri paralelnými vesmírmi. Aby to dokázala, musí sa stretnúť so svojimi ďalšími JA z iných vesmírov, čo v nej však vyvoláva otázku, či svoj život vedie správne. Vidí totiž svoje ďalšie verzie, ktoré robili odlišné rozhodnutia a na prvý pohľad majú oveľa lepší život. Prečo jej život musí byť tak ťažký? Kde spravila chybu?

Film je veľmi chaotický, plný prekvapivých vtipov a výpožičiek z kultových filmov. Je to tribút filmom ako Matrix, Kill Bill, Stopárov sprievodca galaxiou, Narnia, filmom Jackie Chana a Bruca Liho, a určte ešte mnohým ďalším, ktoré som si ani nevšimol. Je plný neuveriteľné prepracovaných akčných scén, originálnych vizuálnych efektov a prekvapujúcich rozprávačských techník. Popravde je to celé tak veľký guláš, že je zázrak že to funguje.

Hoci je tento film akčná sci-fi komédia, celý príbeh s paralelnými vesmírmi a bojom proti zlu je len metafora. V skutočnosti je tento film citlivý portrét rodiny imigrantov, ktorá sa snaží nájsť šťastie. Práve tento autentický portrét rodinných vzťahov je to, čo dokázalo film udržať pokope a spravilo z neho veľmi dobrý film, hoci sa celý čas pohyboval na hrane medzi genialitou a sprostosťou.

Čínska rodina

Hlavná hrdinka Evellyn je typická čínska manželka. Je veľmi silná, organizovaná a usilovná, avšak zároveň dokáže byť veľmi chladná a až príliš pragmatická. Je veľmi prísna. Je prísna na svoje dieťa, na svojho manžela, ale aj na seba samú. Na manžela sa neustále sťažuje aký je neschopný, je precitlivený a má príliš mäkké srdce, čo považuje za slabosť. Myslí si že by bez nej neprežil ani deň.

Hoci svoju rodinu miluje, svoje city neprejavuje. V celom filme ani raz nepovie manželovi, že ho ľúbi. Jej generácia Číňanov také niečo proste nerobí. Verejné prejavy náklonnosti sú v Číne, a myslím si že celkovo v Ázii tabu.

Jej manžel však prežíva krízu stredného veku. Neprejavuje sa výstrednými nákupmi, či hľadaným milenky, ale tým že s snaží znova oživiť lásku u svojej ženy a presvedčiť ju, aby nebola tak chladnou a pragmatickou. Drží sa neustále v úzadí, manželka navonok pôsobí ako hlava rodiny, ona rozhoduje a on je väčšinou ticho, mlčí a prisvedčuje. Málokedy sa rozhodne nesúhlasiť a bojí sa vyjadriť svoje nešťastie, pretože nechce ženu rozhnevať. Typický čínsky manžel.

Radšej nič nepovedať a ticho trpieť, než aby človek riskoval že veci spraví ešte horšími - to je pre ázijské rodiny príznačné. Vo filme sa to prejavuje aj na vzťahu dcéry s matkou. Matka sa snaží o status quo, hoci status quo predstavuje že sú všetci nešťastní. Jej najväčším prejavom náklonnosti k dcére je, že ju skritizuje že pribrala.

Táto veta je pre čínske matky typická, deti ju častokrát neznášajú, lebo ju vnímajú ako nekonečnú kritiku, ale v skutočnosti je to prejav náklonnosti. Vlastne to znamená "mám ťa rada a zaujímam sa o teba", avšak Číňania nezvyknú svoje pocity vyjadrovať nahlas a priamo.

Generačné rozdiely

V rámci tejto filmovej rodiny sú výrazné generačné rozdiely. Každá rodina na svete má generačné rozdiely, to je normálna vec, ale myslím si že v čínskych rodinách sú väčšie, ako u nás. Možno je to aj tým že čínska spoločnosť za posledných päťdesiat, či sto rokov prešla oveľa väčšími zmenami ako my. Vo filme existujú generačné rozdiely ako medzi matkou a jej otcom, ale aj matkou a jej dcérou a samozrejme dedkom a vnučkou.

Matka už za mlada túžila po slobode a láske, preto s milencom ušla z Číny do Ameriky. Otec ju však za to vydedil. Neuposlúchnuť rodičov je v čínskej kultúre veľký hriech, ísť za láskou, ktorá takmer avšak určite prinesie tvrdý život, nie je pre staršiu generáciu prijateľné riešenie. V ich očiach je lepšie mať pokojný život bez ambícií, bez vyčnievania z davu, možno chudobný, možno nudný, možno aj smutný, ale bezpečný a stabilný, ktorý umožní mať potomkov a pokračovať v rode.

Mladšia generácia však nechce takýto život, chcú mať život naplnený. To je vidieť ako na portréte matky, ktorá sa rozhodla utiecť do Ameriky, ale aj na portréte jej dcéry, ktorá úplne odmieta nalinajkovaný život a spoločenské pravidlá.

Medzi dcérou a dedkom je tak obrovský generačný rozdiel, že spolu nemajú žiadny vzťah, čo je opäť pre čínske rodiny celkom príznačné. Ich vzťah je obmedzený na gratulácie k sviatkom, nejaké darčeky a povzbudzovanie k jedlu na spoločnej hostine, ale tým to končí. I keď popravde v Číne je bežný aj opačný extrém, a to že deti nemajú žiadny vzťah s rodičmi, ale naopak blízky vzťah so starými rodičmi. Veľmi veľa rodičov zvykne opustiť svoje rodiny a idú za prácou. Peniaze potom posielajú domov. Rodičia pracujú od rána do noci, na deti čas nemajú a považujú za lepšie, aby deti vyrastali s starými rodičmi, ktorí naopak nemajú nič iné na práci, než sa starať o deti. Tieto dva extrémy sú typické pre ázijské rodiny a sám ich v mojom okolí vidím dennodenne.

Život emigrantov

Celá rodina s výnimkou dcéry, ktorá sa v Amerike narodila, sa nevie zaradiť do miestnej kultúry. V Amerike sa považujú za hostí, čo je pre prvú generáciu čínskych emigrantov veľmi typické.

Kvôli tomu sa matka neustále bojí o svoju budúcnosť v Amerike, chýba jej pocit bezpečia a neodvažuje sa robiť veľké rozhodnutia, či priviazať sa ku krajine do ktorej emigrovali. Drží sa v komunite svojich, pretože ju považuje za bezpečnejšiu a bližšiu svojmu domovu, bojí sa nadväzovať nové priateľstvá. S miestnymi ľuďmi sa vidia navzájom iba cez perspektívu zaužívaných stereotypov. Myslím si že o tomto by vedeli rozprávať aj Vietnamci žijúci na Slovensku.

Film nevynechajte

Existuje veľmi málo filmov, ktoré by dokázali takto presne a citlivo opísať typickú rodinu ázijských emigrantov. Ak máte vo vašom okolí ázijskú rodinu, či už Číňanov, alebo napríklad aj Vietnamcov, a úplne im nerozumiete, odporúčam si tento film pozrieť. Poodhalí vám zákutia ich duše.

Ale film odporúčam aj keď máte radi dobré filmy. Je možné že sci-fi aspekt a akčné scény niektorých divákov môžu odradiť, ale ak nemáte radi sci-fi, vnímajte to iba ako abstraktnú metaforu boja o životné naplnenie a šťastie. A ak máte radi sci-fi a bojové filmy, tento film si absolútne zamilujete.