Pavlove tipy #6

Pavlove tipy #6

Pavlove tipy sú aj samostatný týždenný newsletter na adrese www.pavel.tips


Jedna z prvých tém s ktorou som tento newsletter otvoril boli krátke videá #shorts na youtube. Ako tento experiment dopadol?

Experiment sa vydaril v tom že som našiel úplne nový formát videí, ktorý ma veľmi baví a má aj veľmi pozitívnu odozvu. Nevyšiel v tom, že na Youtube nefunguje, tam tie shorts proste ešte nie sú domyslené.

Formát ktorý sa mi na tieto videá osvedčil sú videá s rýchlym strihom, chytľavou veselou hudbou a nahovorené hlasom. Nie je tam žiadna priama reč na kameru, lebo na to tam nie je čas. Samozrejme sú vertikálne a ba maximálne jednu minútu. Na Instargam som ich začal strihať aj na štvorec.

Jedna z podmienok ktoré som si pri tvorbe dal bola, aby mi ich príprava nezabrala príliš veľa času. Niektoré som točil na kamerku DJI Pocket, ale osvedčilo sa mi ich točiť iba na telefón, kde ich rovno aj strihám. Tento proces je najpriamočiarejší, najrýchlejší a strihu sa môžem venovať kedy uznám za vhodné. Telefón mám stále pri sebe a nič iné nepotrebujem. I keď už sa neviem dočakať až konečne upgradujem môj zastaralý iPhone 7.

Najlepšie tieto videá fungujú na TikToku. Dosiahli tam desiatky tisíc videní, jedno už má nad sto tisíc. Okrem toho majú veľmi dlhú životnosť. Ich videnia stále stúpajú. U Tiktoku obľúbený obsah starne veľmi pomaly. To je jedna z vecí čo ma veľmi prekvapila.

Dobre fungujú aj na Instagreme. Páčia sa užívateľom a uvidia ich aj tí, ktorí nemajú Tiktok. Nemajú tam síce žiadny extra dosah, instagram tak nie je postavený, ale zase majú obľubu u publika.

Na môj youtube kanál už #shorts pridávať nebudem. Shorts mi nepokazili dosah kanálu, v podstate na bežné videá vplyv nemajú a tak by som ich tam mohol dávať. Ale publikovanie shorts na hlavný kanál je zbytočne komplikované. Aby mi nekazili estetiku kanálu, musím im robiť náhľady. A to už je práca na počítať, čo zbytočne komplikuje tento formát. Zároveň kazia prehľadnosť na mojom kanály, ak si chcem pozrieť ako si viedlo posledných desať videá čo sa týka poradia, nemôžem pretože tam tie krátke videá zbytočne zaberajú miesto. Taktiež kazia prehľadnosť pre divákov na počítači, ktorí si chcú pozrieť čo som natočil, ale zbytočne tam kazia dojem minútové videá. Presvedčil som sa o tom sám, keď som si pozeral kanály iných tvorcov.

Youtube sľuboval väčší dosah v rámci funkcie #shorts, ale to boli plané sľuby (minimálne na Slovensku). Sledovanosť oproti bežným videám je mizerná. Áno prišlo zopár nových odberateľov, otázka je či budú pozerať aj normálne videá. Zároveň niekoľko ľudí odišlo. Dal som niekoľko shorts aj na môj druhý youtube kanál, kde nemám takmer žiadnych odberateľov a jedno získalo približne polovicu videní, ako to isté na hlavnom kanále. Na hlavnom mám takmer tridsať tisíc odberateľov, na druhom mám asi tristo odberateľov. A videnia na oboch kanáloch neboli zas až tak rozdielne. Preto nevidím dôvod dávať shorts na hlavný kanál, ale proste na ten druhý. A budem mať aspoň dva.

Najväčší úspech Shorts vidím v tom, že mi ukázali ako veľmi sú gastro videá obľúbené. A preto chcem skúsiť aj nový formát kratších, cca päťminútových klasických videí na šírku na hlavný kanál, ktoré budú taktiež zamerané na jedlo. Zatiaľ som to pracovne nazval Čínska minutovka, chcem aby boli tiež spontánne a bez pripraveného scenára. Uvidíme či sa mi to podarí. Pozerali ste #shorts? Čo si o nich myslíte?


(poznámka: Tento newsletter neprešiel korektúrou, určite obsahuje chyby a preklepy, za ktoré sa ospravedlňujem. Chcem však tento newsletter udržať spontánny, píšem ho aby som si zaznemal rôzne nápady a postrehy, a tak ich korektorke posielať nebudem)