Pavlove tipy #4

Pavlove tipy #4

Pavlove tipy sú aj samostatný týždenný newsletter na adrese www.pavel.tips


Tvorba obsahu na sociálne siete je veľmi zradná vec. Človek sa neustále pohybuje na okraji pasce fixovania sa na čísla. Koľko mám odberateľov, koľko mám videní, koľko mám komentárov, koľko mám lajkov... Je ťažké tomu odolávať, veď sociálne siete sú navrhnuté tak, aby nás k tomu neustále nútili. Aby sme si nemohli nevšímať tieto čísla. To ako nám rastú sledovatelia a videnia je predsa na (nie len) YouTube hneď na prvej strane. Nedá sa to nevidieť. A tak sa človek musí strašne snažiť aby na to nepozeral stále dokola.

Keď raz človek začne na tieto čísla pravidelne pozerať, má potrebu na ne pozerať stále viac a viac. Ku koncu si ich podvedome pozerá kludne aj každých desať minút. A čím častejšie si ich človek pozerá, tým viac sa človek môže prepadať do tejto pasce čísiel, ktorá skôr alebo neskôr začne ovplyvňovať aj našu psychiku. Vo väčšine prípadov je to skôr, než neskôr, a takmer vždy to náladu zhoršuje.

Žiaľ nedá sa tomu vyhnúť. Ak človek chce tvoriť obsah na sociálne siete, musí sa zmieriť s tým že do tejto pasce bude neustále padať. Musí byť pripravený na to neustále sa snažiť aktívne z tejto pasce dostať von. Je to cyklus ktorému sa vyhnúť zrejme nedá. Aspoň dnes nie, možno časom sociálne siete tieto meradlá prehodnotia a začnú cielene znižovať tlak, ktorý na užívateľov vytvárajú. Ale to sa tak skoro nestane.

Ja som do tejto pasce znova padol minulý týždeň keď video o svokrovi nefungovalo ani zďaleka tak dobre, ako to o svokre. Dopredu som vedel že nebude také úspešné, podla témy sa to dalo ľahko predpokladať. Ale aj tak som dúfal že sa mu podarí uspieť. Darí sa mu, ale na trendy sa tentokrát nedostalo. Ako som to neustále kontroloval, opäť, už neviem koľkýkrát som znova a opäť padol do pasce fixácie sa na čísla, ktorá mi nie len že zkomplikovala efektívne pracovať, naozaj som zo seba nevedel dostať žiadny súvislí scenár, ale ma aj psychicky strašne unavila.

Našťastie som si to už uvedomil a pár dní som na štatistiky nepozeral. Aktívne som sa snažil od čísiel abstinovať. Nuž ale nebude to určite dlho, čo do tejto pasce spadnem znova. Vyhnúť sa tomu nedá, celý systém je tak navrhnutý. Ale to nevadí. Každý kto robí obsah na sociálne siete sa žiaľ s týmto kolobehom musí zmieriť.

Stáva sa to aj vám? Ako s tým bojujete?

Palo


(poznámka: Tento newsletter neprešiel korektúrou, určite obsahuje chyby a preklepy, za ktoré sa ospravedlňujem. Chcem však tento newsletter udržať spontánny, píšem ho aby som si zaznemal rôzne nápady a postrehy, a tak ich korektorke posielať nebudem)