Pavlove tipy #3
4 min read

Pavlove tipy #3

Pavlove tipy sú aj samostatný týždenný newsletter na adrese www.pavel.tips
Pavlove tipy #3
Photo by CardMapr.nl / Unsplash

Tak testujem Shorts na YouTube. A výsledky sú veru všelijaké. Publikoval som jedno video z očkovania a tri zo seriálu “Čínske šmakoty”, ktoré sú o jedle. Videá som nedal len na YouTube, ale aj na Instagram a aj môj doteraz úplne neaktívny TikTok. Hneď na začiatok si povedzme úplne jasný výsledok - YouTube nemá Shorts ešte vôbec vyriešené a je naozaj otázne, či ich tam už dávať. Na Instagrame je tento formát prijímaný dobre, ale žiadna sláva (bohužiaľ mne Instagram ešte neaktivoval Reels a tak to dávam ako posty). Avšak TikTok je proste TikTok, už úplne chápem prečo sa ho ostatné sociálne siete snažia kopírovať a prečo ich musí štvať že sa im v tom vôbec nedarí. Ok poďme na to podrobne.

Na YouTube malí tieto videá veľmi malý dosah. Povedal by som že tak 10-20% z toho, čo majú bežné videá. Na začiatku tieto videá dostávajú sledovanosť z klasických YouTube miest, ako hlavnej stránky a odporúčaní. To je ale zle, pretože tam tieto videá ľudia nevidia ako Shorts, ale ako klasické videá. A ako napísal jeden pán, videá na výšku - na horalku, nie sú pre každého. Video ktoré som dal ako prvé má podľa štatistík tretinu videní z funkcie Shorts, ak by tak boli všetky videá, tak by sa to oplatilo. Ale pri novších je to pod 5%, pri poslednom dokonca len 0,3%. Takže kým sa videá dostanú naozaj do “poličky” Shorts, tak to trvá a zjavne Shorts ešte používa strašne málo ľudí. Sľubované odmeňovanie väčším dosahom sa na Slovensku ešte nekoná. Ale v USA už áno. Kedy to príde k nám? To je jedna z hlavných otázok.

Pri väčšine videí mi pribudli nejakí sledovatelia, ale málo. Dokopy niečo cez dvadsať. Pri poslednom videu, kde som omylom zabudol vypnúť upozorňovanie na zvonček dokonca dvaja ľudia odišli. Takže moja teória asi platí, shorts ľuďom neoznamujte, lebo sa to za chvíľu premení na spamovanie.

Videá som dal aj na Instagram. Ako Stories na “horalku” a aj ako post na štvorec. Reakcie boli skvelé, moji followeri, ktorých tam zatiaľ moc nemám, mali z tohoto obsahu radosť a zbierajú komentáre, to je fajn. Moje posty na Instagrame väčšinou moc komentárov nemajú, zatiaľ som totiž nenašiel dobrú stratégiu na Instagram a popravde s touto sieťou najviac bojujem. Tieto krátke jedálenské videá tam majú dobrý potenciál, určite ich tam budem dávať aj naďalej, ale na druhej strane to padá na jednom veľkom probléme všetkých klasických sociálnych sietí. Ak nemáte followers je úplne jedno aký kvalitný obsah máte. Nikto ho neuvidí.

A tu sa ukázala silná stránka Tik Toku. Prvé video som na TikTok nahral len tak, aby tam bolo. Nahral som ho tam a tri dni som sa na Tik Tok nepozrel. Mal som tam vtedy asi 20 sledovateľov. TikTok mám na mobile kde mám slovenskú Sim, ak je v mobile čínska simkarta tak Tik Tok nefunguje (šikovné čo:)). A tento mobil mávam väčšinou v šuplíku. Keď som o pár dní išiel nahrať druhé video, skoro som odpadol. To prvé, ktoré na Youtube získalo 3000+ videní aj napriek tomu že na YouTube mám 25K sledovateľov, získalo na TikToku, kde som mal 20+ sledovateľov, 66 000 videní za dva dni! A už ma tam čakalo 1200 nových fanúšikov. Za dva dni! Na Instagrame sa mi za 4 mesiace podarilo z YouTube prilákať len 700 ľudí! Každé ďalšie video ktoré som na TikTok potom dal malo cez 20 000 videní. Desaťnásobok toho čo na YouTube a stonásobok toho čo na Instagrame.

Ale nie, neprejdem na TikTok. Prioritou sú pre mňa stále dlhé videá na YouTube, kde je kvalita publika a aj kvalita pozornosti, ktorú mi ľudia venujú porovnateľne vyššia. Zároveň YouTube generuje zisk aj pre tvorcov a tak je to finančne rentabilné. To TikTok nie je, i keď na tom pracuje. Avšak na TikToku som môj YouTube kanál prelinkoval a posledný týždeň mi každý deň pribudne na YouTube 200-300 sledovateľov. Takáto rýchlosť býva pri novom, populárnom videu, ale drží sa maximálne tri dni. Teraz je to dva týždne v kuse. Samozrejme tieto dva týždne aj trenduje moje video s čínskou svokrou, je preto veľmi ťažké zistiť, ako tam tí followeri naozaj pribúdajú. Avšak som presvedčení že minimálne polovica je z TikToku.

Takže na záver, ako ďalej s krátkymi videami? Na TikTok pôjdu určite, je to skvelé miesto kde “loviť” nových fanúšikov a kde byť “objavený”. Na to je to dokonalé a žiadne iná sociálne siať sa k tomu ani len neblíži. Na Instagram to pôjde tiež, ľudia čo ma na Instagrame sledujú chcú vidieť čo robím, tam to uvidia. Aj keby ma niektorí z nich sledovali aj na TikToku, tam nie je zaručené či môj obsah uvidia. TikTok totiž až tak veľmi neberie ohľad na to, koho človek sleduje. No a čo YouTube? Tam som najviac v rozpakoch. Slovenský YouTube ešte nie je pripravený na Shorts. Je lepšie počkať kým to dokončia, alebo naopak risknúť to, môžno trochu otravovať ľudí videami “na horalku”, ale keď to YouTube naozaj dokončí, tak patriť medzi prvých tvorcov na Slovensku s týmto obsahom? Neviem. Chvíľu budem ešte experimentovať, ale nerozhodol som sa. Čo si myslíte vy? Napíšte mi, som zvedavý.

P.


(poznámka: Tento newsletter neprešiel korektúrou, určite obsahuje chyby a preklepy, za ktoré sa ospravedlňujem. Chcem však tento newsletter udržať spontánny, píšem ho aby som si zaznemal rôzne nápady a postrehy, a tak ich korektorke posielať nebudem)