Pavlove tipy #2

Pavlove tipy #2

Pavlove tipy sú aj samostatný týždenný newsletter na adrese www.pavel.tips


Tik Tok naozaj prekrútil pravidlá hry sociálnych sietí. Princíp sledovania videí na celej obrazovke, kedy neviete čo vás čaká ďalej a viac menej sa nezhodujete o tom čo budete pozerať, je geniálny (o histórii Tik Toku mám video). Budúcnosť sociálnych sietí je v algoritmoch. Nechcem rozoberať či je to dobré, alebo zlé. Prezentujem to ako nemenný fakt, lebo tomu tak je. Ľuďom sa nechce premýšľať nad tým čo si pozrú. Niekedy chcú bezmyšlienkovito prijímať obsah, majú potrebu neustále konzumovať. Nemyslím si že je to úplne zdravé, ľudia kvôli tomu zabúdajú byť osamote so samými sebou, a to vedie k mnohým problémom. Taktiež si myslím, že nič nerobenie a nuda sú neuveriteľne dôležité. Na druhej strane aj ja sa niekedy potrebujem odreagovať “nemyslením”, ale dávam si pozor na mieru pasívneho konzumovania obsahu. No realita je taká, že väčšina ľudí potrebuje neustále konzumovať a chcú mať algoritmus, ktorý ich bude kŕmiť. Nechcú sa rozhodovať. A presne tento problém vyriešil Tik Tok.

Na Tik Toku vždy pozeráte videá na celej obrazovke. Tiktok tak vie úplne presne čo sa vám páči a čo sa vám nepáči, ľahšie tak odporúča ďalší obsah, ktorí sa vám bude páčiť. Firmy Bytedance ktorá TikTok vlastní je dnes jedna z najlepších firiem na svete na budovanie algoritmov. A ďalšie sociálne siete sa ich snažia rýchlo dobehnúť. Princíp algoritmického podsúvania obsahu od Tik Toku začali rýchlo kopírovať.

Instagram spustil Reels, ale dokonca aj klasické skrolovanie fotiek prispôsobil tak, aby váš feed nešiel plynulo, ale aby sa zastavoval vždy keď máte nejaký obsah v strede obrazovky a oni mohli merať mikrosekundy vašej pozornosti. Chcú vedieť na čom sa zastavíte a tým kŕmiť algoritmus lepšími dátami. Ale nie len to len Instagram (Facebook) kto kopíruje. Na tento trend po novom nastúpil už aj YouTube s funkciou Shorts (slovenský článok o Shorts)

Shorts zatiaľ oficiálne fungujú len v Indii. Avšak vo väčšine sveta sa už začínajú objavovať užívateľom na mobiloch v beta verzii. A postupne ich youtube tlačí stále viac a viac. Shorts majú maximálne jednu minútu a konzumujú sa na celú obrazovku vertikálne, rovnako ako Tik Tok. Krátky, efektívny obsah na vyplnenie prázdnych miest v dni je niečo, čo YouTube doteraz až tak veľmi nemal. YouTube tak zabije dve muchy jednou ranou - získa nový druh atraktívneho obsahu a získa spôsob na zber dát na zlepšenie algoritmu. Skrátka táto funkcia je pre youtube ako ušitá. A tak Youtube už odmeňuje tvorcov ak Shorts začínajú robiť (odmena je lepší dosah k publiku) a zároveň analyzuje starý obsah ktorý by mohol skonvertovať na Shorts.

Funkcia shorts je zatiaľ stále dosť mätúca. Videá ktoré splňujú parametre na Shorts (sú na výšku a majú >=60 sekúnd) sa zobrazujú aj ako Shorts, ale aj ako klasické videá. Problém je že tak ponúkajú úplne iný divácky zážitok a pôsobia na publikum dosť mätúco. Aj napriek tomu si myslím, že Shorts predstavujú dobrú príležitosť na to zvýšiť dosah youtube kanálu a treba to začať využívať čo najskôr. Problémy ktoré teraz Shorts majú budú určite čoskoro vyriešené a keď bude táto funkcia spustená naplno, výhodu budú mať tí čo už budú mať existujúci obsah.

Ako bude teda k Shorts pristupovať ja? Niekedy mám témy, ktoré viem že nevystačia na samostatné video. Ale aj tak sú zaujímavé. Presne tieto témy sa hodia vyskúšať v Shorts. Načnem s dvoma sériami. Jedna bude o čínskom jedle, čo budú krátke videá o konkrétnych čínskych dobrotách. Druhá bude taký minivlog. Oba druhy videí chcem robiť štýlom voiceover a nie štýlom talking head. Keď som sledoval iných tvorcov, práve tento druh videí ma bavil najviac (táto dievčina ma veľmi baví) a taktiež sa k môjmu druhu videí tento štýl hodí najviac. Zároveň chcem robiť tieto videá čo najefektívnejšie a preto ich budem pravdepodobne točiť rovno na telefón a aj strih budem robiť v telefóne. Jedno video som si už vyskúšal a celkom je ten strih v telefónne zábavný (používam VLLO). Akurát by to chcelo už konečne po piatich rokoch nový telefón, lebo na malej obrazovke iPhone 7 je to náročné. Ale aj na to príď čas.

Shorts je zatiaľ YouTube experiment. Ale dáva zmysel a myslím si, že sa ujme. S klasickými videami sa na YouTube krásne dopĺňa. Najbližšie týždne budem pridávať krátke videá a keď budem mať nejaké výsledky z mojich štatistík, zase ich zhrniem tu v maily. Ak by ste si chceli pozrieť prvé video čo som spravil, nájdete ho tu (ideálne si ho pozrieť cez telefón pre lepší zážitok).


(poznámka: Tento newsletter neprešiel korektúrou, určite obsahuje chyby a preklepy, za ktoré sa ospravedlňujem. Chcem však tento newsletter udržať spontánny, píšem ho aby som si zaznemal rôzne nápady a postrehy, a tak ich korektorke posielať nebudem)